Güçlü kaslar için 5 besin takviyesi

dergisi sizin için seçti

Kasları güçlendirmek ve kas oluşumunu arttırmak için bazen yediklerimiz yetersiz kalabiliyor. Bu durumda besin takviyelerinden yardım alabilirsiniz. Sporcuların en çok tercih ettiği 5 besin takviyesini Hepsiburada’dan alırken kullanım kolaylığı sağlayan aksesuarlara göz atmayı unutmayın.

01.

Protein tozu

Peynir altı suyundan elde edilen whey proteini, kas ve kemik gelişiminde son derece etkili bir protein. Whey proteininin en önemli özelliklerinden biri ise son derece kolay sindirilerek, amino asitlerin kaslara hızla gönderilmesini sağlaması. Bağırsaklarda emilerek kana karışma, kemik ve kaslar tarafından kullanılma oranları, yüzde 98’e kadar çıkabiliyor. Bu rakam, diğer hayvansal proteinlerle karşılaştırıldığında oldukça yüksek. Kas büyütmede bu denli etkili olmasının asıl nedeni de bu. Diğer bir sebep ise “çift zincirli temel amino asitler“ (Branched chain amino acids-BCAA) yönünden zengin olması. Yaşlılarda kas erimelerine karşı destekleyici olarak da kullanılan whey proteini, sporcularda kasların ve özellikle kas hücreleri arasındaki bağ doku hücrelerinin artmasını sağlıyor. Bu da kas ve bağ dokulara hem hacim hem de sağlamlık kazandırıyor. Bir diğer özelliği ise kan damarı genleşmesini desteklemesi. Bu ise kaslara daha fazla kan akışına izin veriyor. Böylece daha fazla besin, oksijen ve hormon kaslara taşınıyor. Whey proteininin, bağışıklık sistemini güçlendirici ve hücre deformasyonunu önleyici antioksidan özellikleri de biliniyor.

 

02.

Karbonhidrat

Kas proteindir ama kası çalıştıran karbonhidrattır. Kasa enerjisini vermezseniz çalışamaz. Şöyle düşünün; bir fabrikanız var, içinde 100 bin işçi var ve hepsi konusunda uzman. O fabrikanın elektriğini vermediğin sürece o işçiler hiçbir şey yapamaz. Yani sen de proteinini alıyorsun, işçiler hazır bekliyor ama karbonhidratı yani enerjiyi vermezsen çalışamıyor. Vücut enerji olarak önce, vücutta olmayan ve dışardan alınan karbonhidratı harcıyor. Eğer ki karbonhidrat bulamazsa gidip derinin altındaki ilk madde olan yağı enerjiye çeviriyor. Protein diyeti yapıp hiç karbonhidrat yemeyince vücut doğal olarak yağı enerjiye çeviriyor. Yağ bittiği zaman sıra altındaki kaslara geliyor.

 

 

 

 

 

 

 

03.

Amino asit

Tüm canlılar 20 amino asidi kullanarak yapılarını oluşturur ve fonksiyonlarını yürütür. Saç, tırnak, deri, hormonlar, enzimler gibi aklınıza gelebilecek her şey bu 20 amino asitten oluşuyor. Vücudumuz için gerekli dokuz amino asidi kendi üretemiyor, bunları da dışarıdan almak gerekiyor. Bu esansiyel dokuz amino asit sırasıyla; histidin, izolösin, lösin, lizin, valin, fenilalanin, triptofan, metiyonin ve treonin olarak anılıyor. Sağlıklı ve dengeli beslenmiş olmak için tüm bu amino asitleri almak gerekiyor. Eğer vücudunuzda bu dokuz amino asitten bir tanesi dahi olmazsa protein üretilemiyor, dokular yıkılıyor. Diyete girenlerin hemen kas kaybetmesinin sebebi de bu durumdan kaynaklanıyor. Amino asit dengesi düzgün olduğunda ise vücutta kilo kontrolü, yağ yakımı, kas güçlenmesi, insülin dengesi, metabolik durumun iyileştirilmesi sağlanabiliyor. Spordan sonra ise recovery yani vücudun kendini tamir etmesi sürecinde destek oluyor. Sporcuda hem fiziksel hem mental performansı artırıyor.

 

04.

Kreatin 

Vücutta arginin, glisin ve metiyonin aminoasitlerinden böbrek, karaciğer ve pankreasta sentez edilen bir enerji depolayıcı... Ek olarak ağızdan alınan kreatin fosfat vücutta turbo etkisi yaratarak normal kalori yakımını 20 kat hızlandırıyor. Düzenli atletik fitness yapan, vücut ağırlığı antrenmanları ve uzun süre koşuyu tercih edenler için kreatin sporu doruk performansta yapmayı sağlıyor ve kaslarda en az yüzde 30 artışa yardımcı oluyor. Atletik fitness yapanlar için beş gün boyunca günde üç eşit parçaya bölünerek alınacak 4 gram kretain, gün aşırı düzenli ve doğru ağırlık antrenmanı planlandığında kas kütlelerinin normalden üç kat daha fazla ve etkin değişim göstermesini sağlıyor. Vücutta yararlı bir doping etkisi yaratan kreatinin toksik bir etkisi bulunmuyor.

 

 

 

 

05.

L-Karnitin

Vücutta üretilebilen ve besinler ile alınabilen aminoasitlerden biri. Lizin ve metiyonin amino asitlerinin sentezlemesiyle oluşan L-karnitin, trigliserid gibi uzun zincirli yağ asitlerini hücrelerimizin enerji ünitesi olan mitokondriye taşıyor. Buraya ulaşan yağ asitleri ise yanarak ortaya enerji çıkartıyor ve bu sayede yağ yakım sürecini daha fazla yakıt taşıyarak hızlandırıyor. Yapılan çalışmalarda l-karnitinin sporcu performansını geliştirerek aerobik ve anaerobik kapasiteyi arttırdığı ortaya kondu. Antrenman sırasında direncin arttığını ve kesintisiz olarak yüksek eforu koruyabildiği de tespit edildi. Bunların yanı sıra spor sonrası oluşan laktik asit salınımını azalttığı ve oluşan ağrılarda azalma sağladığı gözlemlendi.

 

 

 

06.

Karıştırıcı

Kolay temizlenebilen bir besin takviyesi shaker’ı (karıştırıcı), hareket halindeyken bile spor içeceklerini karıştırmanın sağlıklı bir yolunu sunuyor. Besin takviyeleri için özel olarak üretilen karıştırıcılar, sızdırmaz kapakları sayesinde sıkı çalkaladığınızda bile içindeki sıvının dışarı taşmadan karışmasını sağlıyor. Çoğunlukla bir içme ağzı olan bu karıştırıcıları seçerken dikkat etmeniz gereken en önemli özellik BPA içermiyor olması. Bulaşık makinesinde yıkanabiliyor olması size kullanım kolaylığı sağlayacak. Sık kullanacaksanız bakteri oluşum riskini ortadan kaldırmak için sökülebilir ve temizlenmesi kolay bir karıştırıcı seçin. Bazı karıştıcılarda şişenin içine oturan parmaklıklar veya kapakta bir aparat bulunuyor. Bu aparat, protein tozunu sıvı ile birleştirmeye ve pürüzsüz bir içecek yaratmak için topakları parçalamaya yardımcı oluyor.

 

Bu bir ilandır.