mayis-2011-dogal-terapiler-resimİyi bir uyku gibisi var mı? Bazen yorulduğumuzda, bazen hasta olduğumuzda, bazen de her şeyi unutmak istediğimizde gözlerimizi kapar kendimizi uykuya teslim ederiz. Çoğu zaman uyandığımızda hayat kaldığı yerden devam etse de, iyi bir uykunun yerini hiçbir şey tutmaz.

Uyku sadece dinlenmek için değil aynı zamanda sağlık için de önemli. İyi ve kaliteli bir uyku, sağlıklı bir yaşamın vazgeçilmezidir. Uyku konusunda görüştüğümüz Sleep to Live Enstitüsü Uyku Uzmanı Dr. Robert Oexman, uyku üzerine yaptığı araştırmalarda kaliteli bir uyku için 7-9 saat arasında uyumak gerektiğini fakat iyi bir uykunun sadece uyuduğunuz süreyle ilgili olmadığını belirtiyor.

Başınız battaniyenin dışında olsun!
Uyuduğumuz ortamı çoğu zaman umursamayız. Fakat yapılan araştırmalar, sıcak iklimlerde uyuyan kişilerin soğuk ortamda uyuyan kişilere göre daha verimsiz uyuduklarını ortaya koyuyor. Almanya, İsviçre, Norveç gibi ülkeler soğuk iklimlere sahip oldukları için burada yaşayanların daha kaliteli uyudukları yapılan araştırmalarla da ortaya konmuş. Dr. Robert Oexman, “Soğuk ülkelerde yaşayan insanlar üzerilerine battaniye gibi sıcak tutan şeyler örtseler de başları açıkta olduğunda daha iyi uyuyorlar. Bu nedenle kaliteli bir uyku için oda sıcaklığı 18-20 derece arasında olmalı. Ortam ne kadar soğuk olursa o kadar iyi uyunacağını düşünüyorum. Eğer 15 derecede uyumak istiyorsanız, uyuyabilirsiniz. Sadece üzerinize sizi sıcak tutacak bir battaniye alın fakat başınız dışarıda olsun” diyor.

Gece lambasına dikkat
Eğer odanızda televizyon varsa ve belirli bir saatten sonra televizyon izleyerek uyuyorsanız bu durumda sorun yok demektir. Ama odanızda televizyon varsa ve uykuya dalmakta zorlanıyorsanız, bir an önce televizyondan kurtulmanız gerekiyor. Uyuduğunuz odada televizyon olduğunda siz görün ya da görmeyin bir ışık yayılıyor. Bu ışık melatonin seviyesini azaltıyor ve kadınlarda melatonin seviyesi düştüğünde göğüs kanseri riski artıyor. Özellikle yalnız yaşayan kadınlar çok fazla gece lambası kullanıyor ve bu lambalar da melatonin seviyesini düşürüyor. Bu tür ışıklar, erkeklerde de prostat kanseri riskini artırıyor.

mayis-2011-dogal-terapiler-resim-2Işıktan kaçın
Uyku sırasındaki gürültü de uyku üzerinde önemli rol oynuyor. Eğer bir tren istasyonunun yakınında oturuyorsanız ya da uyuduğunuz oda otobana bakıyorsa gürültü uykunun bölünmesine neden oluyor. Bu nedenle uyurken kulak tıkacı takabilirsiniz. Dr. Robert Oexman’a göre beyaz gürültü sesi makinesi de kullanılabilir. Beyaz gürültü makinesinden ses, tek bir frekanstan yayılıyor. Çok anlamlı bir ses değil. Sadece beyin dalgalarını rahatlatıyor ve uykuya dalmayı kolaylaştırıyor. Işık da önemli bir etken çünkü ışık melatonin hormonuyla birebir ilgili. Melatonin hormonu beyin tarafından salgılanıyor ve uyumamızı sağlıyor. Ama ışık olduğunda melatonin seviyesi düşüyor. Örneğin alarm saatinin ışığı uyku sırasında rahatsızlık verebiliyor. Bu nedenle uyuduğunuz odada böyle bir ışık varsa üzerini bir örtü ile kapatabilirsiniz. Gece saatin kaç olduğunu öğrenmek için kalkıp saate bakmak da yanlış. Çünkü uyanıp saate baktığınızda eğer “Daha iki saatim var” deyip tekrar yatıyor fakat saat hakkında endişeleniyorsanız bu durum uykunuzu engelliyor. Sadece alarm değil aynı zamanda televizyon gibi teknolojik aletler de uykunun kaçmasına neden oluyor.

Dr. Robert Oexman, “Çoğu hastam gece uykusuna kolay dalamadıklarını söylüyor. ‘Neden?’ diye sorduğumda uyku öncesinde bilgisayarın başında olduklarını ya da gece yarısına kadar televizyon izlediklerini anlatıyorlar. İşte bu nedenle uyuyamıyorlar. Uykudan önce birçok şey yapıldığı için vücut uykuya hazırlanamıyor. Yeni bir rutin oluşturmak gerekiyor. Uyku bir alışkanlık ve bu alışkanlığı düzene sokmak gerekiyor. Bunların yanında alkol, kafein gibi etkenler de uykuyu etkiliyor” diyor.

Gündüz uykusu “siesta” yararlı mı?
Dr. Robert Oexman’a göre gündüz uykusu çok da yararlı değil. Çünkü gündüz ışıktan korunmak zor. Ayrıca gün içinde dışarıdan çok fazla rahatsız edilebilirsiniz. Telefon çalması ya da birilerinin gelmesi gibi etkenler uykunun bölünmesine neden oluyor. Gündüz uyuduğunuzda, gece uyumakta zorlanabilirsiniz. Özellikle gündüzleri uyuyup geceleri çalışan kişiler de bu durumun zorluklarını yaşıyor. Bu kişilerde kalp hastalıkları ve şeker hastalığı riski daha fazla görülüyor.

Herkesin yatağı ayrı
Uzun yıllar boyunca yatak seçiminin öneminin anlaşılamadığını belirten Dr. Robert Oexman, “İnsanlar uyudukları yatağın önemini çoğu zaman görmezden geldi. Eğer yatak rahatsa uyunabilir diye düşünüldü fakat rahat olduğunu nasıl anlayacaksınız? Uykudayken kaslarımız gevşiyor ama yatak satın almaya gittiğimizde uyanık oluyoruz. Bu nedenle uyku enstitüsü olarak 128 kişi üzerinde bir çalışma yaptık ve bu araştırmada sizin için uygun olan bir yatağın yatak arkadaşınız için uygun olmayacağı ortaya çıktı” diyor.

Araştırmada kullanılan ölçümlendirme cihazı ile uygun yatak bulunabilmesi amaçlanıyor. Test cihazına yatıldıktan sonra, kişiye özel sorular soruluyor. Boy, kilo, yatağın ne tarafında yatıldığı gibi. Eğer bel ağrısı, omuz ağrısı gibi kronik bir ağrı varsa ona bakılıyor. Yatağınızı başkasıyla paylaşıyorsanız o kişi de aynı sorulara yanıt veriyor. Ölçümlendirme yapıldıktan sonra makine size uygun olan yatak ve yastık önerisinde bulunuyor. Aynı yatakta sizin ve eşinizin yattığı bölgeler bu ölçümlemeden sonra ayrı ayrı olarak üretiliyor. Artık dünyada ve Türkiye’de yatak üreten firmalar, bu ölçümleri yaparak çiftlere özel yatak tasarlayabiliyor.

Nilgün Yıldız

Formsante Dergisi Mayıs 2011 Sayısı

Paylaşmak ister misin?:

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    StumbleUpon    Newsvine

Add this to your website
UYARI: Bu siteye yazılan her türlü yorum kamuya açık bilgi haline gelecek ve diğer okuyucular tarafından görülecektir. Her nekadar editörlerimiz yapılan yorumları kontrol etse de, gözden kaçmış yorumlar olabilir. Bu nedenle bilgileri paylaşırken ilaç ve firma isimleri vermemeli, hakaret içeren yorumlar yazmamalısınız. Yorumlardan dolayı ortaya çıkabilecek sorunlardan, yorumu yapan kullanıcı sorumludur. Yorum yapan herkes bu kuralları okumuş ve hukuki sorumlulukları kabul etmiş sayılır.

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile

  • Mayıs 2017
  • Anket

formsante-mayis2017-kapak

anket

FORMSANTE ONLINE ABONELİK

formsante-online-abone

GALERİ 

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/784387agustos_2009.jpg

Yerçekimine karşı koyan muhteşem dekoltelerin sırları

Karın ve kalça bölgesini sıkı egzersiz yaparak şekillendirebiliyoruz oysa göğüs bölgesinde estetik yaptırmadan zamanı geri çevirmek o kadar kolay değil. En iyisi ise yerçekimine yenilmeden önce önlem almak.GÖĞÜSLERDE MEYDANA GELEN Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/505765aralik_2009.jpg

Önce koklayın sonra yiyin kilo almayın

Uzmanlara göre, besinleri koklayarak açlığı bir ölçüde tatmin etmek mümkünKilonuza istikrar kazandırmak ya da aşırı kilo alımının psikolojik sebeplerini düzene koymak istiyorsanız, bir de koku diyeti reçetemizi deneyin.İnsanın ruhsal durumunu Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/757036ekim_2009.jpg

Estetikte son trendler

Estetik cerrahi dünyasından her geçen gün yeni ve güzel bir haber geliyor; artık operasyonlar daha kolay ve acısız, iyileşme süreleri kısa, sonuçlar ise son derece doğal. Biz de, en yeni Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/160541eylul_2009.jpg

Mikroplar atağa geçmeden önleminizi alın!

Bağışıklık sisteminizi güçlendirecek 9 öneriEylül ayının gelişiyle birlikte nezle ve grip sezonu da resmi olarak açılmış oldu. Üstelik bu yıl başka bir bela daha kapımızda: Domuz gribi! Hastalıklara bir gol Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/454333haziran_2009.jpg

Geç kalmadınız! Hızlı sonuç veren estetikler

En yakın arkadaşınız 10 yaş genç ve 10 kilo daha az görünmesine rağmen, estetik yaptırmadığına yemin ediyorsa ona inanabilirsiniz. Çünkü estetik kategorisine sokulması zor yeni operasyonların işlem süreleri kısa, etkileri Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/243715mart_2009.jpg

10 doğal yöntemle sonsuz gençliği yakalayın

Sonsuz gençliği yakalamak için ne ilaçlara, ne de mucizelere ihtiyacınız var. Çünkü uzmanlara göre; doğal kürler de vücudumuzun uzun yıllar tepeden tırnağa genç kalmasını sağlayabiliyor.Hemen hepimizin imrenerek izledikleri bazı kadınlar Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/522896mayis_2009.jpg

Tepeden tırnağa ne kadar hijyene ihtiyacımız var?

Sağlıklı bir yaşamın ilk koşulu hiç kuşkusuz vücudumuzu tepeden tırnağa temiz tutmak. Sahi, vücut hijyeninde dikkat etmemiz gereken kuralları biliyor muyuz, yoksa bir şeyleri yanlış yapıyor olabilir miyiz? İşte yanıtları...YÜZ Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/681654nisan_2010.jpg

3 haftada 3 kilo verin!

Fazla kilolara veda etmek için diyet yapmak şart. Acıbadem Kozyatağı Hastanesi’nden Beslenme ve Diyet Uzmanı İpek Cirit’in hazırladığı bir haftalık örnek diyet programıyla 3 haftada 3 kilo verebilirsiniz. Bu diyeti Devamı

http://formsante.com.tr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/968564temmuz_2009.jpg

Saçlarınız güneşle dost olsun

Bir yandan güneş ve denizin keyfini çıkarırken bir yandan da güzel ve bakımlı saçlara sahip olmak ister misiniz? Güzel yaz günlerinin izlerini, yıpranmış saçlarınızda görmek istemiyorsanız önerilerimize bir göz atın.Yaz Devamı

HABER BAŞLIKLARI

Son Yorumlar

dblogoDiğer Doğan Burda Siteleri: Atlas | Auto Show | Blue Jean | Burda | Capital | CHIP Online | Ekonomist | Elele | Elle | Elle Decor | eMecmua | Ev Bahçe | Evim | Formsanté | Güncel Hukuk | Hafta Sonu | Hello | Hey Girl | İstanbul Life | Level | Lezzet - Yemek Tarifleri | Maison Française | Pc Net | Seninle | Tempo | Yacht Türkiye