Diğer
    Ana SayfaHaberProf. Dr. Tarhan'dan YKS ve LGS'ye gireceklere uyarı: Sınav stresine dikkat!

    Prof. Dr. Tarhan’dan YKS ve LGS’ye gireceklere uyarı: Sınav stresine dikkat!

    -

    4 milyonu aşan öğrenci ve aileleriyle 12 milyonu aşkın kişiyi ilgilendiren YKS ve LGS’ye bir aydan az bir süre kaldı. Alanında uzman isimler “Sınav dönemlerinde ebeveyn ve ergen arasındaki ilişki yönetimi ve iletişim” konusuna dikkat çekerek, aile içi ilişkilerin önemini, ergenlerde artan psikiyatrik rahatsızlıkları, sınav kaygısı ve ergen psikolojisi değişimlerini multidisipliner yaklaşımla değerlendirdiler.

    Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, sınav kaygısını ve stresini yeni Dünya düzeninde aile içi ve gençlerle iletişim, aile kavramının önemi, aile içi ilişkilerin hayat başarısı ve akademik başarıya etkileri açısından ele aldı.

    Prof. Dr. Tarhan, LGS ve YKS sınavları öncesi ebeveyn tutumlarının nasıl olması gerektiğine işaret ederek, beyin temelli öğrenme varsa kişinin stresini daha iyi yönettiğini söyledi. Amacı olmayan kişilerin motivasyonlarının da olmadığına vurgu yapan Prof. Dr. Tarhan, gençlere bir amacı kovalamaları tavsiyesinde bulundu.

    ‘ANNE-BABA KAPTAN DEĞİL, KILAVUZ KAPTAN OLMALI’

    Yüksek motivasyonlu olan çocukların daha çok hata yapma eğiliminde olduğunu kaydeden Prof. Dr. Tarhan, motivasyonu olmayan çocukların ise ders çalışması için bir nedeni olması gerektiğini ifade ederek, “Z kuşağı varlık içinde başarılı olmak zorunda. Eski kuşaklar yokluk için başarılı olmak zorundaydı. Z kuşağının kendilerini aşan hedefleri olmalı. Gençler kendilerine hedef koyarlarsa o zaman başkaları ile kendilerini kıyaslayıp özgüvenlerini düşürmezler.” dedi.

    Çocukların kendilerine tarihten rol modeller alması tavsiyesinde de bulunan Prof. Dr. Tarhan, “Anne babanın rolü çocuğun hayatının kaptanı olmak değil, kılavuz kaptanı olmak.” diye konuştu.

    - Advertisement -

    Prof. Dr. Tarhan, ailelerin çocukları eğitmek ve buyurgan tarzda olmak yerine çocuklarına yol arkadaşı olmaları konusunda da önerilerde bulundu.

    sınav stresi

    İnsan hem olumlu hem olumsuz duygulardan oluşan bir karışımdır

    Prof. Dr. Tarhan, kişisel gelişim ve başarı teknikleri konusuna ilişkin de değerlendirmelerde bulunarak, şunları söyledi:

    “Kişisel gelişim başarı teknikleri hedefi belli olan genç için faydalı oluyor. Hedefi belliyse o hedefe ulaşmak için çeşitli başarı tekniklerini öğrenmesi, kendini harekete geçirmesi, kendini yönetebilmesi için faydalı. Ama başarı tekniği değil de kişisel gelişim tekniği gibi kullanılırsa o teknikler kişiye sahte bir özgüven oluşturuyor. Kendini beğenmiş oluyorlar. Kendi olumsuz yönlerini görmeden sadece olumlu yönlerini görüp bir çocuğu harekete geçirmeye çalışmak çocuğu hata yapmaya itiyor.

    İnsan hem olumlu hem olumsuz duygulardan oluşan bir karışımdır. Olumsuz duygularını yok sayarak yaklaşan, psikoloji teorilerine uymayan kişisel gelişim, başarı teknikleri var. Hedefi belli olan kişiler ona ulaşmak için motivasyon tekniği olarak kullanabilir. Ama hayat başarısı için kullanılmaz. Akademik başarı için kullanılabilir başarı teknikleri.”

    TARHAN: BAŞARI SAĞLIĞIN ÖNÜNE GEÇMEMELİ

    Prof. Dr. Tarhan, sınav öncesi çocuklara performans artırıcı ilaç ya da takviye verilmesi konusuna da değinerek, şu uyarılarda bulundu.

    “Eğer bir anne baba doktor tavsiyesi olmadan çocuğa performans artırıcı ilaç veriyorsa, o çocuk ileride hap kullanımına meyilli olur. O çocuklar üniversiteye girdikten sonra hap almadan ders çalışamıyorlar. Sonra bize getirilen çocuklar var, böyle yetiştirilmişler. O ilaçlar artık tesir etmediği için başarılı olmak için metamfetamin gibi ilaçlar alıyorlar. En güzel performans artırıcı ilaç çay, kahve…

    Bu çocuk ileride madde kullanmadan derse odaklanamayan, çalışamayan bir çocuk oluyor. Çocuğun beynini zehirliyorlar. Başarı sağlığın önüne geçmemeli.”

    Dr. Öğr. Üyesi Melek Gözde Luş: Sınav kaygısı yönetilebilir

    Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Melek Gözde Luş, ergen bireylerde son zamanlarda artış gösteren psikiyatrik rahatsızlıklar ve kaygı yönetimine ilişkin tedaviler, sınav kaygısı gibi konulara değinerek, “Son zamanlarda ergenlik döneminde psikiyatrik rahatsızlıklarda artış gözleniyor. Ergenlik, bireyin kimlik ve kişilik gelişiminin yoğun bir şekilde yaşandığı, fiziksel ve duygusal değişimlerin hızla gerçekleştiği bir dönemdir. Bu süreçte ergenler, pek çok psikolojik sorunla karşılaşabilirler ve bu da psikiyatrik rahatsızlıkların artmasına neden olabilir.” dedi.

    Dr. Öğr. Üyesi Melek Gözde Luş, sınav kaygısının yönetilebileceğini dile getirerek, medikal tedavilerin uygulanabildiğini, ailelerin kulaktan dolma bilgilerle çocuklarına ilaç kullandırmamalarının önemini vurguladı.

    ‘Bulantı, kusma gibi fiziksel belirtiler yaşanıyor’

    Çocukların bireysel özelliklerinin desteklenmesinin önemine işaret ederek Dr. Öğr. Üyesi Melek Gözde Luş, ailelerin çocukları dürtüklemek yerine desteklemeleri gerektiğini söyledi.

    Dr. Öğr. Üyesi Melek Gözde Luş, “Sınav stresi, ergenlerde kaygı bozukluklarının, depresyonun, panik atakların ve hatta okul fobisinin ortaya çıkmasına neden olabiliyor. Bulantı, kusma gibi fiziksel belirtiler yaşanıyor. Sınav kaygısıyla başa çıkmak için ergenlere ve ailelerine çeşitli destek ve tedavi yöntemleri öneriliyor.” dedi.



    CEVAP VER

    Lütfen yorumunuzu giriniz!
    Lütfen isminizi buraya giriniz